خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.

در دل خود کشیده ام نقش جمال یار را 

پیشه‌ی خود نموده ام حالت انتظار را

انتظار : ارزشمندترین کار
قال الله الحکیم فی کتابه الکریم : «فَانتظِروا! إنّی مَعَکُم مِن المُنتظرین»1
و قال مولانا علی ابن موسی الرضا (ع) : «ما أحسَنَ الصبر و انتظارالفرج»2
در میان عبادت ها و اعمال اسلام، نزدیک به بیست کار، ارزشمندتر و برتر از دیگر عبادت هاست و در مجموع نیز شاید، هیچ عملی بهتر و با فضیلت تر از انتظار ظهور امام زمان (عج) نباشد. 
برای اینکه این موضوع کمی روشن شود برخی از کارها که از دید اسلام بافضیلت تر به حساب می‌آید، نام می‌برم و آنها را با انتظار تشریف فرمایی امام زمان (عج) مقایسه می‌کنم.

نمونه هایی از أفضل الاعمال
در حدیث داریم رسول اکرم (ص) پس از اینکه نماز صبح را بجا می آوردند، رو به مردم کرده و با آنان احوال پرسی می‌نمودند. گاهی هم فرمایشی و سخنی را بیان می‌کردند و تنها به همان خواندن نماز بسنده نمی‌کردند. 
مردم را نباید رها کرد. باید با مردم سخن گفت، گرچه یک جمله یا یک روایت باشد.
روزی فرمودند: «رَأیتُ عمی حمزه بن عبدالمطلب و أخی جعفربن ابی طالب» من دیشب عمویم، حمزه و برادرم جعفربن ابی طالب را دیدم.
حالا در این روایت نیست که در خواب دیدم یا در بیداری، البته خیلی هم مهم نیست. این ماییم که خواب و بیداریمان با هم فرق می کند. اما انبیاء خواب و بیداریشان یکسان است. به همین دلیل اگر خواب هم ببینند برای آنان «حجیت شرعی» دارد و حتی خود رسول اکرم(ص) درباره خود می‌فرمایند: «تَنامُ عَینانی و لایَنامُ قَلبی»چشمم می‌خوابد اما دلم نمی‌خوابد. روح‌القدس همیشه همراه معصومان(ع) است.4 
رسول اکرم(ص) در ادامه آن فرمایش خود درباره حضرت حمزه و جعفر طیار فرمودند: «دیدم یک طبقی از سدر در برابرحمزه و جعفر طیار بود. پس از مدتی دیدم به خرما تبدیل شد. و پس از مدتی دیدم خرما هم به انگور تبدیل شد.» البته باید توجه داشت که منظور از این سدر و خرما و انگور، این معانی دنیوی نیست.
پیامبر اکرم(ص) ادامه دادند: «به حمزه و جعفر طیار گفتم: بأبی أنتما! أیُّ الاعمال أفضل؟» پدرم به فدای شما! چه کاری از همه کارها ارزشمندتر و بالاتر است؟ گفتند: پدر و مادرمان به فدای شما یا رسول‌الله! بافضیلت تر از دیگر کارها و به درد بخورتر از دیگر اعمال دیدیم : یکی الصّلاه علیک؛ دیگری سَقی الماء و دیگری حُبُّ علی بن ابی طالب(ع).5 یعنی درود و صلوات فرستادن بر شما، آب دادن و محبت و دوستی امیرالمومنین علی(ع).
یعنی حضرت حمزه و جعفر طیار فرمودند: ما در دنیا می گفتیم: اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد.6هیچ چیزی در ترازوی اعمال مؤمن به اندازه صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص) سنگین تر نیست. 
و در روایت دیگری هم از امام هادی(ع) نقل شده که خداوند حضرت ابراهیم را برای این دوست و خلیل خود گرفت که بر محمّد و آل محمّد زیاد صلوات می فرستاد.7
باز هم در فضیلت صلوات از امام رضا(ع) نقل شده که فرمودند: «مَن لَم یَقدِر علی ما یُکفِّر بِهِ ذُنوبه، فَلیُکثِر مِنَ الصلاه علی محمّد و آله فَإنَّها یهدم الذُنوب هَدْماً»8 هرکس قدرت و توان ندارد که کفاره گناهانش را بپردازد، این قدر گناه کرده که قلبش سیاه شده و توفیق توبه ندارد، زیاد صلوات بفرستد، زیرا صلوات زیاد گناهان را مانند سیلی که ساختمان را از بیخ می‌کند و خراب می‌کند، نابود می‌کند. آن چنان که دیگر نمی‌فهمد اینجا ساختمان بود یا نه؟!

1: یونس آیات20و102 :پس چشم به راه باشید که من هم با شما از منتظرانم.
2: بحارالانوار،ج12،ص379: چقدر صبر و بردباری وچشم به راه فرج بودن،خوب است!
3: همان،ج16،ص399 .                                 4: سفینه البحار،ج3،ص416.   
5: بحارالانوار،ج71،ص396.                          6: الکافی،ج2،ص358.
7: علل الشرایع،ج1،ص34.                            8: بحارالانوار،ج91،ص63.


اما ما حاضر نیستیم صلوات به این آسانی را بفرستیم! البته این هم نیاز به توفیق دارد و توفیق، رفیقی است که به هرکس نمی‌دهند.
دومین کاری که حضرت حمزه و جعفر طیار فرمودند: آن را افضل کارها یافتم. آب رساندن و آب دادن بود. چون آب مایه ی حیات انسان است. به علاوه اینکه در آب‌دادن انسان را عُجب و غرور نمی‌گیرد. کسی که نان و پول و غذا می‌دهد ممکن است بگوید: من پول دادم، غذا دادم، خدمت کردم اما آب دادن را به رخ کسی نمی‌کشند و به این دلیل اخلاص در آن بیشتر است. پس از افضل‌الاعمال حساب می شود.
سومین کاری که در این روایت از افضل‌الاعمال شمرده شده و بلکه در میان کارهای بهتر و افضل، باارزشمندترین عمل محسوب میشود. محبت به امیرالمومنین(ع) است. مرحوم مقدس اردبیلی را هم در خواب دیدند و از ایشان پرسیدند: چه خبر؟! فرمود: بازار عمل، کساد و بی رونق است. اگر واقعا بخواهند اعمال را خوب حساب کنند و عیارشان را به دست آورند، غل و غش و تیرگی و آلودگی و ناخالصی در آنها فراوان است. و سپس افزود : «وَ ما نفعنا إلّا حُبُّ صاحِبِ هذالقبر»و چیزی جز محبت و ولایت صاحب این مرقد یعنی حضرت امیرالمومنین(ع) به ما سود و بهره ای نرساند. 
در روایت دیگری از رسول اکرم (ص) آمده است: «أفضلُ الاعمال احمزها»2 ارزشمندترین و بافضیلت ترین عبادت ها، آن کاری است که سخت تر و مشکلتر است. مثلاً در زیارت رفتن هم می‌توان با هواپیما رفت، هم با اتومبیل و هم پیاده. اما کدامشان سخت تر است؟ همان افضل و برتر است. 
به حضرت ابوذر غفاری ـ رحمه الله علیه ـ گفتند: «اگر شما در دوراهی انجام دو عمل قرار بگیری کدامشان را انجام خواهی داد؟ فرمود آن عملی را انتخاب می کنم که برایم مشکل تر است.»
روایت دیگری درباره بهترین اعمال بیان کنم از امام صادق(ع) پرسیدند: چه کاری بهتر و بافضیلت‌تر است؟ فرمودند: «الصلاه لوقتها و برالوالدین و الجهاد فی سبیل الله»3 نماز را در اول وقت خواندن، نیکی و احسان به پدر و مادر و مجاهده در راه خداوند. کسی که مقید باشد نماز را در اول وقت بخواند، مخصوصاً نماز صبح را. زیرا اول وقت خواندن نماز صبح، سخت تر از اول وقت خواندن نمازهای دیگر است. به پدر و مادرش نیکی و خدمت کند و در راه خداوند جهاد کند. (هم جهاد با دشمنان خدا و اسلام که جهاد اصغر نام دارد و هم جهاد با نفس اماره که جهاد اکبر نام دارد.) این فرد بهترین کارها را انجام داده است. 
در روایت دیگری هم رسول اکرم (ص) فرمودند: «أفضل العباه إنتظارُالفرج»4 ارزشمندترین و بافضیلت‌ترین کارهای امت من منتظر فرج بودن است. 
با بررسی روایت های شیعه به این نتیجه می رسیم که حدود بیست عمل، بافضیلت‌ترین اعمال شمرده شده است. اما در میان این کارها کدام یک افضل و بهتر از دیگر اعمال است؟
ارزشمندی هر عمل، بسته به آثار آن است. 
برای دانستن اینکه کدام عمل، افضل است، باید ببینیم آثار آن کار چیست. ببینیم نماز اول وقت در وجود ما چه می کند. نیکی به پدر و مادر برای ما چه اثری دارد و همینطور کارهای دیگر.
با دقت در آثار این اعمال، پی می‌بریم که انتظار فرج همه خوبی ها، کمالات و فضیلت‌ها را یکجا در انسان به وجود می آورد. اگر انسان واقعاً در کلاس انتظار بنشیند و منتظر آمدن امام زمان(عج) باشد، این انسان، مومنی کامل، موحد، اهل تقوا و ورع و دارای همه صفات کمالی است. با انتظار انسان رنگ امام زمان(عج) را می‌گیرد. 
دقت در روایات به ما می‌فهماند که انسان اهل انتظار، اهل نور و دانش و بینش و دید باطنی است. پس معلوم می‌شود که انتظار جنبه تخریب ندارد، بلکه اثرش سازندگی است. چگونه می‌شود من در انتظار فرد عادل مطلق الهی بسر ببرم اما خودم، ظلم و ستم کنم؟! چشم به راه آمدن انسانی کامل که مظهر حق است باشم ولی خود را نسازم؟!

1: هدیه الاحباب، ص265.               2: بحارالانوار،ج67،ص237.
3: همان،ج64،ص392.                    4: همان،ج52،ص125.

انتظار ظهور و قیام امام زمان(عج) را داشتن، جنبه سازندگی دارد. به همین سبب رتبه و مقام هیچ عملی به رتبه انتظار فرج نمی رسد.
اگر از حضرتش(ع) دعوت کنیم به خانه دلمان بیایند و ایشان هم آمدند، آیا بگوییم: «آقا! خواهش می‌کنم دم در بایستید! لحاف، یک طرف و تشک، طرفی دیگر افتاده! ظرفها و کتابها هم در گوشه‌ای دگر افتاده! اتاق هم خیلی کثیف است! لطفاً اذن بدهید جارو بزنیم، بعد تشریف فرما شوید!!»
آدم از مهمان خجالت می‌کشد! یک گوشه دل، محبت دنیا؛ گوشه دیگر گناهان دیگر و... بعد هم بگوییم:«بیا! بیا! که سوختم، زهجر روی تو؟! چگونه سوخته ای؟! گر سوخته بودی، آماده و مهیای ظهور بودی، خودت را آماده و مهیای قیام حضرت (ع) می‌کردی.»
آماده باش یاران امام زمان(عج)صفحه32_39

 

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا