خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.

این نشست به عنوان اولین نشست تخصصی همایش بین المللی دکترین مهدویت برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمود عالیشوندی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: جامعه ایرانی و شیعی دارای پویایی خاصی است و چنین جامعه ای درصدد رسیدن به شهر منتظران و فراهم آوردن شرایط ظهور امام زمان و گسترش عدل الهی است. وی افزود: برگزاری این نشست اولین گام در تدوین نقشه مهندسی کشور است و بی شک برداشتن گامی محکم در ابتدای راه، تعیین کننده و در آینده راهگشا خواهد بود. عالیشوندی تصریح کرد: برگزاری نشست ظرفیت های آموزه مهدویت در نقشه مهندسی فرهنگی کشور گام مثبتی است که برداشته شده است و در گام بعدی نشست نقش امر به معروف و نهی از منکر در نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.

درادامه معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: مطالعات مهندسی فرهنگی، بزرگ ترین پروژه فرهنگی کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران است. غلام حسین دشتی در نشست ظرفیتهای آموزه مهدویت در نقشه مهندسی فرهنگی کشور، افزود: این نشست و نشست های بعدی در این راستا در حقیقت برای طراحی نقشه آینده فرهنگ ایران اسلامی است. در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری از مؤسسه آینده روشن به ایراد سخنرانی پرداختند که خلاصه ای از بیانات ایشان در ذیل آمده است: مهدویت را باید از خواب و قصه و تشرف بالاتر ببریم باید مهدویت به عنوان یک استراتژی یا راهیرد استفاده شود. مسائل مهم در طراحی راهبردها یا استراتژی ها یکی چشم انداز و دیگری هدف می باشد. بعد از فهم چشم انداز و هدف چهار چیزمهم وجود دارد: دو عامل بیرونی:1- تهدیدها  2- فرصتها   دوعامل درونی: 3- قدرتها  4- ضعفها
توضیح عوامل چهار گانه: تهدید ها، برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب باید بدانیم چه چیزهایی در خارج از حیطه قدرت ما جامعه را تهدید می کند. فرصتها، ما از چه نیروهای بیرونی می توانیم برای رسیدن به هدف استفاده کنیم. قدرتها، چه تواناییهایی داریم که در رسیدن به هدف و طی الطریق به ما کمک می کند.


نتیجه»»»
با نگاه به موارد بالا ارائه راهبرد دو نوع چشم انداز از مهدویت می توان استفاده کرد:

1- جامعه عصر ظهور، نشان دادن قله یعنی آن جامعه را از لحاظ معنویت وغیره با آموزه های مهدویت بیان کنیم با استفاده از احادیث دراین مورد ترسیم جامعه عصر ظهور
2- جهان در آستانه ظهور، جامعه را به ظرفیتی برسانیم که پذیرای حجت حق باشد تا با ظهورآقا، حضرت جامعه آماده را به آرمانشهرعصر ظهور برساند. یکی از موارد برای تحقق جهان درآستانه ظهور، پرورش یاران مخلص با اوصافی که باید داشته باشند، که این اوصاف در روایات مطرح شده است. برادر زراره  در مورد وقت ظهور سوال می پرسد جواب در کتاب کافی، صفحه 366، حدیث 552، می فرماید وقتی مردم آماده باشند. جامعه درآستانه ظهور نیاز به یاران کارآمد و جامعه ای پذیرای عدالت و وفا کننده به عهد و پیمانها دارد. تهدیدها درزمان قبل از ظهور، در روایات مطرح شده، مثلا(در کتاب کافی، جلد8، ص 36، حدیث 7).

امام صادق(ع) جهان قبل از ظهور را بیان می کند و بیشتر تهدیدها را مطرح فرموده اند یکی از مهمترین تهدیدها فتنه دردوران غیبت می باشد. اختلافاتی بین شیعه ها ایجاد می شود. یکدیگر را دروغگو می خوانند. حرمت ها می شکند. راوی می گوید دیگر خیری در چنین جامعه ای نیست.

امام صادق (ع) سه بار فرمودند: در همان اختلافها بیشترین خیر وجود دارد. در این اختلافها و فشارها مرزها مشخص می شود. جدا سازی صورت می گیرد و افراد کمی باقی می مانند که در آن فشارها حق را تشخیص دهند و پذیرای معصوم باشند و آن افراد ظرفیت یار آقا بودن را دارند. ضعفها، جنگ نرم به نحوی که فرد نفهمد چه موقع بی دین شده.

امام باقر(ع) به زراره فرمودند: خدا دوست دارد شیعیان را در دوران غیبت امتحان کند. کسانی که اهل باطل هستند در اعتقادات به شک می افتند و شما در آن زمان دعای غریق را بخوانید مثل کسی که در حال غرق شدن است و سراسیمه دعا می کند شما باید اینگونه طلب معرفت حجت خدا را بخواهید و به دنبال آن بروید. برای ارائه  راهبرد باید چشم انداز را ترسیم کنیم و فرصتها و تهدیدها و قوتها و ضعفها را تشخیص دهیم و تمام این موارد در بعد مهدویت وجود دارد. وی ادامه داد: یکی از مهمترین نشانه های جامعه و آرمان شهری که در روایات آمده، گسترش امانتداری و وفای به عهد است و زمانی می توان ادعا کرد امام زمان(عج) ظهور میکند که جامعه شیعه در عمل به تعهدات و وفای خود پایبند باشد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرامرز سهرابی، عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت در این نشست با بیان اینکه نقش مهدویت در مهندسی فرهنگی کشور بسیار مؤثر و تعیین کننده است، اظهارداشت: اعتقاد قلبی به نقش مهدویت فرهنگ و تاریخ ساز است.

وی افزود: شیعه درجریان تاریخی پیوسته درسایه آرمانهای خود تربیت شده است.« الشیعه تربی بالامانی» آن آرمانها بستر خیالی بیش نبوده بلکه بستر پرورش بوده است. آرمان بلند شیعه در واقع تحققق امر مصوم یعنی حکم و حکومت معصوم می باشد حال مسیر رشد و شکوفایی را چگونه می توانیم تبیین کنیم.

امام صادق(ع): تحقق این امر یعنی حکم وحکومت معصوم به گونه شتابزدگی شکل نخواهد گرفت و تحقق این امر در گرو امری اساسی است که باید به این نقطه برسند یعنی مردم باید به بلوغ اجتماعی دست یابند(باید به این نقطه برسند که کمال و رشد آنها در گرو حکومت حضرت است تا تمام استعدادهای وجودی آنها از قوه به فعل برسد.) مسئله یابی و مسئله شناسی امر مهمی است باید ببینیم مسئله چیست و بعد به دنبال حل مسئله باشیم. پایه ای ترین مسئله عصر غیبت بلوغ اجتماعی است که شرط تحقق حکم و حکومت معصوم می باشد.


شاخصه های بلوغ اجتماعی:


1- رغبت اجتماعی به دولت کریمه.
اگر مبدا میل بشر به سمت و سوی دولت کریمه نشانه رند تحول اساسی در جامعه شکل خواهد گرفت. رغبت و میل به دولت کریمه اولین و مهمترین شاخصه ی حکومت به بلوغ رسیده می باشد. یعنی بعد از میل، رضایت مندی و در مرحله ی سوم اکتساب و رفتارسازی است. اگر دولت کریمه به خوبی توصیف شود میل جامعه ی بشری به آن سو خواهد رفت. بشر از خود پرستی و سکولاریسم و اومانیسم خسته است، ندای توحیدی فطریاز عمق وجودش به گوش می رسد. او به دنبال نجات آسمانی است.


2- شکایت اجتماعی:
ما مدل های مختلف حکومتی را تجربه کردیم نجات را ندیدیم. فقر در سطح جهانی وسعت می یابد. با رشد تکنولوژی مشکلات بیشتر می شود بنابراین رسیدن به شکایت اجتماعی در حقیقت انقطاع از وضع موجود است.


3- استعانت اجتماعی: ما درخواست منجی بشریت را داریم یعنی ثمره ی دو مرحله ی قبل رسیدن به استعانت اجتماعی است. با این سه شاخصه بشر به مقام خواستن می رسد و هرچه را انسان خواست به آن دست یافت. خواستن و خواسته ی انسانی نماد سطح بلوغ انسان است که به چه مرحله ای از بلوغ نائل شده است. اگر بشر به مدل حکومتی پاکان اندیشید و آن را خواست در آستانه ی رسیدن به آن قرار می گیرد. برای رفعت یافتن این خواسته ها مسئولان باید کانون فرهنگ جامعه را نشانه بگیرند و توجه جدی به این هویت اساسی شیعه( امام زمان به عنوان تنها راه ) نمایند و بستر را فراهم نمایند برای ظهور حضرت.
{ در همه ی پروژه ها پیوست فرهنگی را جدی بگیرید. سخن مقام معظم رهبری}

( امام صادق(ع): هرکس بخواهد زمینه ی حکومت معصوم را فراهم نماید و غیض دشمن را ایجاد کند و نسبت خود را با امام معصوم حفظ نماید چنین فردی 4 بهره وری فاخر می یابد:
1-    رزقش توسعه می یابد.
2-    شرح صدر پیدا میکند.
3-    به تمام آرزوهای شرعی خود دست می یابد.
4-    خداوند متعال در تمامی مشکلات و نیازمندی ها یار او خواهد بود.)

یعنی اگر مسئولین زاویه ی دید خود را زمینه سازی ظهور بدانند و برای مهدویت قدم بردارند این 4 ثمره را خواهد داشت. فرهنگ مهدویت این آثار را دارد و مشکلات اساسی را ریشه کن خواهد کرد.
در پایان دکتر سهرابی افزودند: ما دو قطب بیشتر نداریم، 1- قطب ایمان،2- قطب کفر. ما باید با قطب ایمان همراه شویم. (مقام معظم رهبری)


خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا