خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.


قال الله الحَکیم فِی کتابه الکریم: انک لَعَلی خلُق عظیم

راستی که ای پیامبر تو خویی والا و سترگ داری حضرت محمد

طولی لِمن اَدرَک قائم اهل بیتی و هُوَ مُقتَدٍ بهِ قَبلَ قیامهِ

خوشا به حال کسی که قیام کننده ی دوران مرا درک کند و پیش از قیام او پیروی کند.
ما چگونه می توانیم به درک و شناخت برسیم باید چه کاری انجام دهیم تا نزدیک ترین انسان به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم؟ آماده بودن به چه معناست؟
چگونه به دست می آید؟ ما وقتی به این جواب ها می رسیم که خوب خودمان را  بشناسیم و به خودسازی بپرداریم.


راه اول خودسازی :
تقوا

پیمودن مراتب تقوا تبعیت از گفتار و رفتار آن حضرت است و تسلیم در برابر فرامین آن حضرت (مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) )


امام محمد باقر ( ع ) می فرمایند :
اعینونا بالورع فانه من لقی الله عزوجل بالورع کان له عندالله عزوجل فرجاً
ما را با دوری از محرمات یاری کنید همانا هرکس خداوند را با داشتن ورع
ملاقات کند خداوند در او گشایش می کند .


امام صادق ( ع) می فرمایند : هرکس می خواهد از یاران مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  باشد علاوه بر ترک گناه باید از شبهات هم دوری کند .


مراتب تقوا ظاهری


1-ترک گناه کبیره و انجام فرائض و واجبات

2- ترک گناه صغیره

3- ترک مکروهات 

4- ترک مطلق مباحات مخصوصأ آنچه عنوان لهب و لعب داشته باشد .


مراتب تقوای باطنی
دو چیز است: 
 
اول: تطهیر قلب از کفر و شرک و نفاق به هر اندازه که باشد و تطهیر قلب از محبت دشمنان خداوند و مخصوصاً دشمنان اهل بیت (علیه السلام) که با حبّ آنان هرگز حبّ خداوند و اولیاء در قلب او راهی ندارد.


از حضرت امیر المؤمنین روایت شده که فرمود:

" هرکس در قلب او محبت دشمنان ما باشد، پس دوستی او با ما حقیقت ندارد و در زمرۀ دشمنان ما می باشد."

دوم: تطهیر قلب از همه رذایل نفسانی و صفات شیطانی که اعظم آن ها و سرمنشأ تمام آنها حبّ دنیاست.


خداوند در قرآن کریم می فرماید:

قد أفلحَ مَن زکّیها وَ قد خابَ مَن دَسّیها

بتحقیق هرکس نفس خود را از گناه پاک سازد، رستگار خواهد شد و هر کس نفسش را به کفر و گناه پلید گرداند البته زیانکار گشت.                                        سورۀ شمس، آیۀ9
پس انسان باید تقوای الهی را پیشه کند یعنی دوری از محرمات؟ و دوری از شبهات و مکروهات یعنی با ورع بودن


تهذیب نفس

ما چگونه می توانیم محبت اهل بیت و بخصوص حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)   را در دل داشته باشیم؟ در صورتی که تمام وجودمان آکنده از گناه است.

خداوند متعال می فرماید: در دنیا زاهد باشید.

در حدیثی جالب و زیبا امام علی(ع) فرمودند: زهد از سه حرف تشکیل یافته و هر کدام یک معنی دارد. زای آن یعنی ترک زینت، های آن ترک هوا، دال آن ترک دنیا.
با این مقامی که زهد دارد علما گفتند مقدمه ی محبت بر خداوند است یعنی تا انسان تجمل گرایی و هوای نفس و دنیا را کنار نگذارد به محبت و دوستی حضرت ربّ العالمین نمی رسد.

خداوند هم ازمحبان این گونه یاد می کند: سورۀ واقعه آیۀ11 والسابقون السابقون، اولئک المقربون؛ کسانی که در ایمان برهمه پیشی گرفته اند آنان در حقیقت مقربان درگاهند.

امام صادق(ع) در مورد این سابقان و مقربان می فرمایند: والسّابقُ یَحُومُ حَومَ رَبّهِ
 انسان سابق به گرد خدا می گردد. این گروه همان کسانی هستند که بر نمازشان مواظبت کردند و با خداوند اُنس گرفته و به عشق و محبت او رسیدند. کسانی هستند که بر نفس امّاره خود تسلّط پیدا کرده و مخالفت با هوای نفس خود کرده اند و به فرامین الهی گوش فراداده اند.

یکی دیگر از راه های خودسازی تفکر است.

خوب است بندگان واقعی و عاشقان منتظر همیشه اهل تفکر باشند. حضرت علی علیه السلام فرمودند: الفِکرُ مِرءَآةٌ صافیةٌ؛ اندیشه، آینه ای صاف و زلال و شفاف است.
یعنی خوبی ها و بدی ها را به تو نسان می دهد. انسانی که اهل تفکر باشد می فهمد چند تا عیب و چند تا خوبی دارد و راه خوب شدن و مبارزه با بدی ها را می فهمد.
همان طور که جسم به آینه نیاز دارد که ببیند تا مبادا چهره اش آلوده و چرک باشد، روح و روان هم به آینه نیاز دارد.

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام پس از سفارش به تقوا، به تفکر مداوم سفارش می فرماید و در بیان علتش هم می فرمایند: فاِنَّ التَّفَکُّرَ أَبو کُلَّ خَیرٍو أُمُّهُ؛ همانا اندیشیدن پدر همۀ خوبی هاست. یعنی همان گونه که ما نتیجه و حاصل عمر و زحمت هستیم، تفکر هم پدر و مادر همۀ کمالات و خوبی ها می باشد.


امام علی علیه السلام می فرماید: به حساب خود رسیدگی کنید قبل از آنکه به حسابتان رسیدگی شود.

ما باید هرشب قبل از خواب فکر کنیم که چه کارهایی را انجام داده ایم، چه قدر گناه کرده ایم؟و چه قدر ثواب. و برای گناه همان توبه و طلب مغفرت کنیم و برای ثوابمان مغرور نشویم. چه عمل هایی را انجام داده ایم که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  را ناراحت کرده و دیگر آن عمل را انجام ندهیم.


یکی دیگر از راه های خودسازی کسب فضائل اخلاقی است.

ما می توانیم با مطالعۀ کتاب های مختلف اخلاق مانند معراج السعادة مرحوم نراقی و جامعة السعادت، اخلاق در قرآن( آیت الله مکارم شیرازی) و نصایح( مرحوم آیت الله مشکینی) اخلاق ها و صفات نیکو را در خود بپرورانیم و رذائل اخلاقی را از بین ببریم.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

هرکس می خواهد در شمار یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد باید سه ویژگی داشته باشد. منتظر بودن، باورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن.


و قالَ رَسولُ الله: انّی بُعِثتُ لِأُتَمَّم مکارمَ الأخلاق؛

من برای این مبعوث شدم که اخلاق خوب و بزرگانه را تمام کنم.

برگرفته از کتب، آماده باش یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شیوه های یاری رساندن قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا