خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.

بسم رب المنتظر

عوامل ایجاد سبک زندگی

سبک زندگی در جوامع ما تحت چه عواملی قرار دارد؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ و چه دست‌های هدایتگر پنهانی آن را مدیریت می‌کند؟




عوامل ایجاد سبک زندگی، آداب و سبک زندگی اسلامی, سبک زندگی، جوانان، رسانه ها, فرهنگ غرب، سبک زندگی فرنگی، الگوی زندگی اسلامی, ماهواره، اینترنت، تلویزیون،کتاب، مدل لباس، معماری

بسم رب المنتظر

عید در فرهنگ اسلامى

واژه «عید» در اصل از فعل عادَ یَعُودُ است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روزفراهم آمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد.»

گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادى نُوینى بازآرد. (1)




عید در فرهنگ اسلامى، عید اسلامی، عید, عید نوروز، عید واقعی, فرهنگ معین، لغتنامه دهخدا، بحارالانوار, ارزشها و تعالیم اسلامی غسل کردن، روزه گرفتن روزعید

بسم رب المنتظر

دقت نظر امام به نماز خانواده

دقت امام به نماز خانواده

امام معتقد بودند که هیچ گاه نباید با سخت گیری های نابجای خود، چهرة امور عبادی را  برای بچه ها زشت و سخت جلوه دهیم. 




دقت نظر امام به نماز خانواده،نماز و عبادت خانواده, نماز امام خمینی، عبادت امام خمینی،, سن تکلیف، بچه ها, چهره شیرین اسلام،مذاق بچه، تلخ نکن

بسم رب المنتظر

در قرآن کریم آیاتی است که با حرف «سین» آغاز شده و با سلام و درود به بندگان و ایامی خاص، بشارتهایی به صالحان داده شده است که به هفت سین از سین های قرآنی اشاره می کنیم:




هفت سین، هفت سین قرآنی, مطلع الفجر، آل یاسین, فادخلوها خالدین, موسی و هارون، نوح، ابراهیم

بسم رب المنتظر

سال فاطمی

من گریه میکنم که مصفا کنی مرا
شاید غبار چادر زهرا کنی مرا
ابن الکریم بر در تو سائل آمده
دور از کرامت است ز سر وا کنی مرا

این عید هم بدون تو ما گریه می کنیم
بی تو میان خوف و رجا گریه می کنیم

چشمان جاده از غم هجرت پر آب شد
قلب قلم به دست دل من کباب شد
آنقدر که نیامدی و من ندیدمت
این چند خط بدل به هزاران کتاب شد

باشد تمام می کنم این اشک و آه را
باشد تمام می کنم عمر تباه را

بیچاره من که اینهمه از عشق خوانده ام
اما به پای عشق قریبت نمانده ام
تنها دلم خوش است در این فاطمیه هم
دل را به خاک خیمه سبزت رسانده ام

با حال گریه روضه نوشتم خودت بخوان
گرچه بدم نرو تو کنارم بمان بمان

این روضه را به نام تو آغاز می کنم
این صفحه را برای تو من باز می کنم
اینجا نوشته مادر تو سینه اش شکست
گریه ز میخ خونی لجباز می کنم

این چند سطر روضه برای همه بس است
آقا ببخش میوه باغ تو نارَس است

جعفر ابوالفتحی




عید، سال تحویل, سال فاطمی، ایام فاطمیه، روضه، خیمه سبزت, مادر،سینه شکسته, خوف و رجا ، جعفر ابوالفتحی

بسم رب المنتظر

قصه مادر

دوباره در فکر فرو رفته ام که چطور واژه ها را بفریبم. کاش کسی به دادم می رسید! واژه ها خیلی زیرک تر از من هستند؛ اما من چه کنم که حرف های ناگفته ، گلوی قلمم را درمیان دستانشان گرفته و نفسش را در فراق نوشتن از تو بند آورده اند. این بار به قدری عام می نویسم که واژه هایم خاصِّ تو نشوند. شاید در آن پایان بتوانم حرف دلم را روی ورق بیاورم:




قله مهربانی، مهربانی، قله عزت, لباس عروسی حضرت فاطمه(س)، لباسی از بهشت، اسیر, مسکین، یتیم،صورت،آتش، تازیانه، غلاف شمشیر, صبر، قصه مادر

بسم رب المنتظر

اصل رازداری و حفظ اسرار

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: (إحفظَ أمرکَ و لا تُنکِح خاطِباً سِرَّکَ.) (1)

«امور و اسرار مربوط به خودت را نگه دار و دختر رازت را عروس هر خواستگاری نکن.»

حفظ اسرار خانوادگی و حل کردن مشکلات در چارچوب خانه و جلوگیری از باخبر شدن نزدیکان از مسائل و اسرار خانوادگی، از جمله صفات متعالی و زیبای یک خانواده است.

.........................

1. میزان الحکمه، ح 8418.
نیلی پور، مهدی؛ خانواده مهدوی، اصفهان: مرغ سلیمان، چاپ سوم




اصل رازداری، حفظ اسرار،امام علی (علیه السلام), صفات متعالی یک خانواده, خانواده مهدوی, میزان الحکمه، مهدی نیلی پور

بسم رب المنتظر

یکى از عیوب ما و جوامع ما در طول زمان این بوده است که گاهى فرهنگ خود را متأثر می کردیم از فرهنگ بیگانگان. کسانى این را در میان جامعه‌ى ما و کشور ما به عمد ترویج کردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگى کسانى که دل و جانشان خالى بود از نور معنویت؛ در سبک زندگى، در کیفیت پوشش، در کیفیت راه رفتن، در کیفیت معاشرت ها و ارتباطات اجتماعى. اگر هم کسى به آنها اعتراض کرد، گفتند که دنیا امروز این جورى است. در حالى که قرآن به ما مى‌آموزد: «و ان تطع اکثر من فى الارض یضلوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون».

آنچه که انسان جا دارد آن را فرا بگیرد و اگر لازم بود، از آن تقلید کند، عبارت است از طریق هدایت؛ «صراط الذین انعمت علیهم»؛ از خداى متعال می خواهیم که ما را هدایت کند به راه کسانى که به نعمت الهى واصل و نائل شده‌اند؛ این است که باید از آن تبعیت و پیروى کرد. اما این که حالا اکثریت مردم دنیا این جور حرف می زنند، این جور حرکت می کنند، این جور رفتار می کنند، ما باید عقل خودمان را، دین خودمان را، هدایت الهى را معیار قرار دهیم براى رد و قبول. امت مومن و مسلم آن امت و ملتى است که معیار را از قرآن می گیرد، از هدایت الهى می گیرد.

جامعه‌ى مسلمان ما تا قبل از سالهاى پیروزى انقلاب، با این که علاقه‌مند به قرآن بود، عاشق قرآن بود، اما مانوس با قرآن نبود. این هم از برکات انقلاب است که جوان هاى ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگى براى فراگیرى، بحمدالله در این میدان وارد شدند و پیشرفت کردند. ولى اینها مقدمه است؛ مقدمه‌ى براى فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. یک مسئله، مسئله‌ى احترام ظاهرى و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معناى الفاظ قرآن، اصوات قرآنى؛ این در جاى خود چیز محترم و مهمى است. مسئله‌ى بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنى است؛ سبک زندگى را منطبق با قرآن قرار دادن.1

...............................

پی‌نوشت‌ها:
1. بیانات مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن، ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
منبع: پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مدظله العالی)




مانوس با قرآن، برکات انقلاب, هدایت الهى، معیار قرآنی،صراط الذین انعمت علیهم, اخلاق قرآنى ،اصوات قرآنى،الفاظ قرآن، حرمت قرآن, بیانات مقام معظم رهبری،انس با قرآن،

بسم رب المنتظر

فاطمه(علیه السلام)، بهترین الگو
 
خداوند به پیامبر(ص) خویش می فرماید: «خانواده ات را به نماز فرمان بده و بر آن پایدار باش.»(1) در این زمینه می نویسند: از زمانی که این آیه نازل شد، پیامبر(صلوات الله علیه و آله و سلم) خدا پیوسته، هنگام نماز، بر در خانه علی و فاطمه(علیه السلام) حاضر می شد و می فرمود: «خداوند، شما را رحمت کند؛ هنگام نماز است. به درستی جز این نیست که خداوند می خواهد پلیدی و ناپاکی را از شما اهل بیت دور کند. (2)» (۳).

پیامبر خدا (صلوات الله علیه و آله و سلم) با عبارات «خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند»، به همگان فهماند که آیه تطهیر، در شأن اهل بیت است و علت دعوت به نماز، بی تفاوتی علی و فاطمه(علیه السلام) به عبادت نیست، بلکه از باب الگودهی به مسلمانان است و آن دو بزرگوار، مبرا از هر قصور و تقصیری در اجرای دستورهای الهی اند. برخی از اصحاب در این رابطه نقل می کنند: پیامبر(صلوات الله علیه و آله و سلم) نه ماه پی در پی این کار را انجام داد.(4)

..............................

1. «وامر اهلک بالصلاة و اصطبر علیها». طه/۱۳۲.
2. «الصلاة رحمکم الله «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت».
3. شواهد التنزیل، ج۱، ص ۳۸۱، ح ۵۲۶.
4. الکشف و البیان، ج۸، ص ۴۲.

نویسنده:مرتضی حسینی شاه ترابی، نشریه فرهنگ کوثر، شماره ۷۷.




بهترین الگو،فاطمه(علیه السلام), آیه تطهیر، الگودهی, خانواده، سبک زندگی الگوی زندگی, نماز، عبادت،علی و فاطمه(علیه السلام)

بسم رب المنتظر

فوائد دعای فرج

امام صادق(علیه السلام) درباره آیه 110 سوره کهف «پس لازم است عمل صالحی انجام دهند» فرمودند: منظور از عمل صالح، معرفت امامان است.

امام باقر(علیه السلام) درباره آیه 82 بقره «کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند» می فرمایند: یعنی آنان که ایمان آوردند به خدا و به رسول او و امامان اولوالأمر، و ایشان را اطاعت کردند که آن ایمان و عمل صالح است.

و دعاکننده برای تعجیل ظهور حضرت، هر دو موضوع را رعایت کرده، چرا که ثمره ایمان او منجر به عمل صالح یعنی دعای فرج گردیده است.

.............................

مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(عج)، آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی




عمل صالح یعنی دعای فرج، عمل صالح، معرفت امامان, آیه 110 سوره کهف، آیه 82 بقره، تعجیل ظهور،, ثمره ایمان، آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی, مکیال المکارم، فوائد الدعا للقائم(عج)
خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا