خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.
نویسنده: خانواده بهشتی - ۱۳٩۱/۳/٢٥

نقطه اشتراک اکثریت مورخینی که در مورد فراماسونری ها قلم زنی کرده اند این است که منشأ سازمان به جنگ های صلیبی باز می گردد. در واقع هرچند ماسونری به طور رسمی در اوایل قرن 18، در انگلستان تشکیل یافته و شناخته شد، اما ریشه های سازمان به جنگ های صلیبی، در قرن 12 باز می گردد. در مرکز این حکایت مشهور، فرقه ای از صلیبی ها به نام شهسواران معبد قرار گرفته اند.


تشکیلات فراماسونری

فری یعنی آزاد و ماسون یعنی بنّا، فراماسون به معنی بنّای آزاد است یکی از قدیمی ترین انجمن های سرّی و پرعضوترین و ثروتمندترین آن هاست.

می گویند آغازش از زمان حضرت سلیمان و نوح بوده بعضی هم عقب تر رفته مدعی هستند که همزمان با پیدایش بشر بوده است.

فراماسونری نظری

تاریخ رسمی فراماسونری که با وضع کنونیش پیوند دارد، از سال 1717 میلادی آغاز می شود. چهار لژ عمده فراماسونری در لندن گرد هم آمدند. تصمیم گرفتند در یک لژ به نام "لژ اعظم" متحد شوند.

بدین ترتیب فراماسونری فلسفی یا نظری تشکیل و جانشین ماسونری عملی می شود. از این سال به بعد است که سایر مردم با مذاهب مختلف در آن راه می یابند. در ظرف نیم قرن بعد از تأسیس لژ اعظم، فراماسونری نه تنها در قاره اروپا بلکه در آمریکا و آسیا نیز منتشر می گردد.1

از شهسواران معبد تا مصر باستانی صلیبی ها

بانی جنگ های صلیبی پاپ اوربان دوم بود. او در سال 1905 شورای عالی روحانیت را تشکیل داد که در آن دیگر از عقاید صلح طلبانه سابق مسیحیان خبری نبود. مبارزه برای بیرون کشیدن جبرانه سرزمین های مقدس از دست مسلمانان، جنگ مقدس نامیده شد. به دنبال تشکیل شورای عالی روحانیت لشکر عظیمی از صلیبی ها فراهم آمد. که از جنگجویان حرفه ای و ده ها هزار مردم عادی ترکیب یافته بودند.

صلیبی ها مبارزه ای را برای حفظ موقعیت خود در خاورمیانه آغاز کردند. آنها مجبور بودند به منظور حفظ حکومتی که تاسیس کرده بودند، آنرا سازماندهی کنند به این خاطر، آن ها فرقه های نظامی را تشکیل دادند که تا قبل از آن مشابه آن وجود نداشت اعضای این فرقه ها از اروپا به فلسطین می آمدند و در نوعی صومعه زندگی میکردند و در آنجا آموزش های نظامی را برای جنگیدن با مسلمانان فرا می گرفتند.

به خصوص، یکی از این فرقه ها با دیگران تفاوت داشت و دچار دگرگونی هایی گردید که بر روند تاریخ تأثیر گذارد. این فرقه شهسواران معبد بود.

شهسواران معبد

شهسواران معبد، با نام کامل، سربازان فقیر عیسی مسیح و معبد سلیمان، به سال 1118، شکل گرفتند. که 20 سال بعد از اشغال بیت المقدس به دست صلیبی ها بود. مؤسسین فرقه دو شوالیۀ فرانسوی به نام هوق و پایو و گادفری دسنت امر بودند. این فرقه تنها 9 عضو داشت اما بتدریج گسترش یافت.

دلیل آنکه آنها در نام خود معبد سلیمان را به کار می بردند این بود که محلی را که به عنوان پایگاه خود برگزیده بودند کوهی بود که ویرانه های این معبد در آن قرار داشت. این همان جایی است که قبه الصخره قرار دارد.

شهسواران معبد خود را سربازان فقیر، می نامیدند. اما در مدت کوتاهی بسیار ثروتمند شدند.

زائران مسیحی، که از اروپا به فلسطین می آمدند تحت کنترل کامل این فرقه بودند، و شهسواران معبد با پول آنها بسیار ثروتمند شدند به علاوه آنها برای نخستین بار یک سیستم اعتباری و چک شبیه بانک را به کار گرفتند.

طبق نظر مؤلفین انگلیسی میکائیل بینت و ریچارد لایف آنها نوعی نظام سرمایه داری قرون وسطایی را بنیان نهادند و از طریق معاملاتی که بر پایه بهره یا ربا داشت راه بانکداری مدرن را همواره کردند .شهسواران معبد، مسئول اصلی تهاجم صلیبی ها و قتل عام مسلمانان بودند به همین دلیل صلاح الدین ایوبی که لشکر صلیبی ها در 1178 نبرد حطین شکست داد و بیت المقدس را آزاد ساخت، با این که تعداد زیادی از مسیحیان را مورد عفو قرار داد، اما شهسواران معبد را به خاطر جنایاتی که مرتکب شده بودند محکوم به مرگ کرد.

شهسواران معبد با وجود از دست دادن بیت المقدس، و تحمل تلفات سنگین، همچنان به حیات خود ادامه دادند.

شکی نیست که قدرت سیاسی آنان پادشاهان اروپایی را نگران ساخته بود. اما فقط جنبه ی سیاسی نبود، فرقه به تدریح به عقاید مسیحیت مرتد شد، و هنگامی که در بیت المقدس بودند اعتقادات مرموز و غریبی را برگزیدند. همچنین شایعاتی وجود داشت که آنها بر طبق این اعتقادات مراسم غریبی برگزار می کنند.

به هر حال، محاکمه شهسواران معبد با انهدام فرقه خاتمه یافت. اما، هر چند فرقه ظاهراً منهدم شد، اما در واقع از بین نرفت. در طی توقیف سریع سال 1307 برخی از شهسواران معبد گریختند و موفق شدند که خود را مخفی کنند.

طبق فرضیه ای که بر اساس مدارک تاریخی مختلف شکل گرفته است تعداد زیادی از آنها به اسکاتلند پناهنده شدند یعنی به تنها سرزمین سلطنتی اروپا که هنوز در قرن 14، اقتدار کلیسا را به رسمیت نشناخته بود.

در آنجا آنها تحت حمایت پادشاه اسکاتلند روبرت بروس تجدید سازمان کردند.

مدتی بعد آنجا روش مناسبی برای مخفی شدن یافتند که توسط آن به حیات سری و مخفیانه خود ادامه دادند. آنها به مهمترین صنف در جزایر قرون وسطی انگلستان یعنی رخنه کردن و سرانجام کاملا این لژها را تحت کنترل خود درآوردند .

به اوایل قرن 14زمانی که شهسواران معبد به اسکاتلند پناهنده شدند باز میگردد.

 

ارتباط فرقه شهسواران معبد و فراماسونری ها


یکی از نشریات معمارسنان (نشریه فراماسونری ترکیه) نامیده می شود ارتباط بین فرقه شهسواران معبد و فراماسونری را این چنین بیان کرده است :در سال 1312 وقتی پادشاه فرانسه زیر فشار کلیسا فرقه ی شهسواران معبد را منحل کرد و دارایی آن ها را به شوالیه های سنت جان در اورشیم واگذار کرد. فعالیت شهسوران معبد متوقف نگردید اکثریت شهسواران معبد به شرهای فراماسونری که در آن زمان در اروپا فعالیت می کردند پناهنده شدند.

رهبر شهسواران معبد مابیناک با معدودی از اعضاء تحت بنایی با نام ملک بناش در اسکاتلند پناه گرفتند. پادشاه اسکاتلند روبرت روبوس آن ها را پذیرفت و به آنها اجازه داد که نفوذ زیادی در لژهای ماسونی اسکاتلند از نظر صنفی و عقیدتی اهمیت فوق العاده ای چیدا کردند.... ماسون های اسکاتلند که وارث شهسواران معبد بودند...

مجله ی فراماسونری ترکیه ((معمارسنان)) اطلاعات فراوانی دیگری در ارتباط بین فرقه های شهسوارن معبد و فراماسونوری ارائه می دهد. در مقاله ای با عنوان ((شهسواران معبد و فراماسونری)) ذکر کنید که در(( آداب و مراسم پذیرش و فرقه های شهسواران معبد شبیه فراماسونری کنونی است ))2

در انتها ی مقاله می خوانیم: فرقه های شهسواران معبد و سازمان های ماسونی تاثیر چشمگیری در یکدیگر گذاشته اند. مناسک صنفی به قدری شبیه هم هستند که به نظر میرسد از شهسواران معبد تقلید شده باشد. می توان گفت: آن چه به عنوان علوم خفیه (سری) اصیل ماسونری معروف است و از شهسواران معبد به آن ها ارث رسیده است. بطور خلاصه می توان گفت که نقطه آغاز صنعت خسروانی فراماسونری و خط مشی عضو گیری سری متعلق به شهسواران معبد بوده و نقطه ی پایانی آن متعلق به فراماسون ها می باشد.

نهایتا واضح است که ریشه های فراماسونری به فرقه ی شهسواران معبد بازمی گردد و ماسون ها فلسفه ی این فرقه را پذیرفته اند.


منبع: فراماسونری جهانی، افشاء و نقد فلسفه ماسونی، اثر: هارون یحیی، ترجمه: دکتر سید داود میرترابی، انتشارات: المعی، چاپ سوم، تابستان 1387
1- فراماسونری چیست؟ اثر ابراهیم الفت"حسابی" ص (81-80) 2- همان منبع ، ص19

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا