خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.
نویسنده: خانواده بهشتی - ۱۳٩۱/٤/۱٩

شبهه ای که دشمن اخیرا تا حدودی توانسته است بین مردم به وجود بیاورد این است که ولایت فقیه ساخته ذهن بشر است و امام خمینی بعد از انقلاب اسلامی برای منفعت خود به وجود آورده است و آنها با طرح این شبهه از طریق رسانه های بیگانه خود می خواهند در ذهن مردم فرو کنند.

در صورتی که امام خمینی جامعه اسلامی را از دست منافقان و دشمنان نجات داد و حکومت اسلامی تاسیس کرد و ولایت فقیه را پر رنگ و اهمیت و ضرورت آن را به جهانیان نشان داد. با توجه به این اگر بخواهیم بدانیم بنیانگذار اصلی ولایت فقیه چه کسی است باید توجه خود را به زمان پیامبر اکرم(ص) برگردانیم.


برای اثبات وجود ولایت فقیه دو تبیین می آوریم.

تبیین اول

از مهم ترین رسالت های پیامبر اکرم (ص) علاوه بر تشکیل حکومت و عهده داری رهبری امت اسلام، بنیانگذاری "نظام ولایت فقیه" به دستور الهی و استحکام بخشی به تداوم رهبری به وسیله نخبگان دینی بوده است.

پیامبر از نظر جامعه شناسی سیاسی "نخبه گرا" شایسته سالار بوده و ملاک اصلی نخبگان و شایستگی را در فقاهت و اعلمیت به دستور الهی خلاصه می فرمود. پیامبر اسلام، علاوه بر فقیهان معصوم وارسته از دنیا نیز حق ولایت و حکومت بر جامعه بخشید.

از این منظر ولایت فقیه از مقام فقاهت و عدالت فقیه برخاسته و در واقع فقاهت و عدالت است که حکم می کند، نه شخص فقیه یا اراده شخص او، بدین سان معنای دقیق ولایت فقیه از منظر نبوی، ولایت عدالت و فقاهت فقیه است و مراد همان حکومت و زمام داری فقیه عادل برای امور جامعه در واقع به معنای خدمت رسانی الهی فقیه بر جامعه اسلامی مسلمین است.

بدین ترتیب ولایت فقیه در زمان پیامبران و هم چنین در دوران ائمه معصوم(ع) هم تداوم داشته است.

نخستین سیمای ولایت و زعامت فقیه را در حذیفه بن پیمان، سلمان، عماریاسر، محمد بن ابی بکر، کمیل و مالک اشتر نظاره گر شویم، آن گاه تجلیات بعدی ولایت فقیه را در قامت رعنای سازمان وکالت و نیابت در چهره راد مردان فقیه و دین شناسی هم چون علی بن یقطین، عبدالعظیم حسنی و احمد بن اسحاق قمی می نگریم.

بدین سان امر ولایت فقیه نه امری ساخته و پرداخته پس از انقلاب، بلکه ریشه دار از زمان امامان معصوم و در حقیقت استمرار ولایت حاکمیت معصوم الهی در عرصه دولت و حکومت است.

در زمان ولایت امام مهدی و در غیبت صغری زمانی بود که مردم نمی توانستند ارتباط مستقیمی با حضرت داشته باشند همان طور که گفته بودیم در طول دوران امامت ائمه مردم از طریق نائبان و وکیلان با امامشان ارتباط برقرار میکردند و چنان نهادینه شده بود که با غیبت امام زمان(عج) مشکلی جدی به وجود نیامده بود.

در دوران غیبت هم امام با ولایت بخشی به فقیهان واجد شرایط(به طور خاص به چهار نائب و به طور عام) فرایند تکاملی ولایت فقیه را به اوج آن رساند و با آغاز غیبت کبری تاکنون شاهد ولایت و زعامت 64 ولایت فقیه و زعامت دینی و سیاسی شیعیان بوده ایم.

از ولایت شیخ کلینی آغاز گشته و به طور مداوم و سلسله وار بدون هیچ انقطاعی ادامه یافته تا در عصر ما به ولایت حضرت خمینی و ولایت مقام معظم رهبری منتهی گشته است.

امام خمینی با تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی مقام زعامت و مرجعیت را به معنای واقعی کلمه ارتقا بخشید.

(برای اطلاعات بیشتر به سررسید به سوی ظهور مراجعه کنید)1

تبیین دوم

با توجه به روایات و احادیثی که از پیامبر و ائمه بدست ما رسیده و همچنین شخص امام زمان(عج) متوجه می شویم که یک ضابطه کلی که هر فردی در عصر خود از هر جهت اعلم تر و داناتر است برای نائب عام انتخاب و ولی جامعه در امر دین و دنیا باشد.

پیامبراکرم(ص):" الفقها ورته الانبیا همانا دانشمندان دین شناس، میراث دار پیامبرانند"2

حدیثی دیگر از پیامبر(ص): اللهم ارحم خلفائی، اللهم ارحم خلفائی، اللهم ارحم خلفائی قیل له: یا رسول الله و من خلفاوک؟ قال: الذین یاتون من بعدی یرون حدیثی و سنتی

پیامبر(ص) سه مرتبه فرمودند: بار خدایا خلفاء و جانشینان مرا رحمت و ترحم قرار ده؟ پرسیدند خلفا و جانشینان شما کیانند؟ فرمودند: جانشینان من کسانی هستند که پس از من می آیند و حدیث و سنت من را روایت می کنند.3

امام علی (ع) می فرمایند: "العماء حکام علی الناس علما حاکمان مردم هستند4

امام حسین(ع) نیز فرمودند: مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء با الله الامناء علی حلاله و حرمه.

مجرای امور و احکام باید به دست خداشناس و با تقوا انجام گیرد کسانیکه در حلال و حرام خدا خیانت نمیکنند و امانت را حفظ می نمایند.5  

توضیح امام زمان به نائب دوم خود ابوجعفر بن عثمان بن سعید بن عمری نوشت: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انأ حجة الله علیهم

در تمام حوادثی که برایتان پیش میآید به راویان حدیث ما رجوع کنید، همانا ایشان حجت من بر شما و من حجت خدا بر شمایم.

با توجه به احادیث فوق ما میتوانیم نتیجه بگیریم که هرکس لیاقت و قابلیت رهبری جامعه شیعی را ندارد

تحصیلی خودش باشد ولی عالم به دین و فقیه نباشد نمی تواند رهبری و ولایت یک جامعه را در دست داشته باشد چرا که آن جامعه دوامی نخواهد داشت.

اگر ما نگاهی کوتاه به کشورهای منطقه و حتی غرب داشته باشیم، حاکم جامعه آنها نابود شده یا در حال نابودی است به دو دلیل: یک، نداشتن حکومت اسلامی دینی و دو، نداشتن رهبری مقتدر و فقیه. در ضمن ما باید هوشیار و بیدار باشیم و هر روز بصیرتمان را بیشتر کنیم چرا که شبهه و تفرقه انداختن کار دشمن است و اگر دشمن این کار را انجام ندهد باید تعجب کنیم. بعد از انقلاب از هر طرفندی استفاده کرد تا انقلاب ما را از پای در آورد و امروز هم می خواهد اصل ولایت فقیه را در جامعه دینی به دست خود مردم حذف کند.

.............................................

منبع:
1- سررسید به سوی ظهور90
2- شیخ صدوق من لا یحضره  الفقیه ج 4، ص 384
3- همان ج4ص420
4- غررالحکم 4ج2،ص293
5-تحف العقول ،ص242

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا