خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.
نویسنده: خانواده بهشتی - ۱۳٩۱/۱٢/۱٩

بسم رب المنتظر

انتظار و بیداری اسلامی

عمومیت انتظار

توجّه به انتظار زمانی اهمیت دارد که بدانیم عموم انسان‌ها که فطرت تکامل جو و کمال طلبشان آنان را از وضع نامطلوب کنونی حاکم بر جوامع بشری گریزان ساخته، به نیک شهری می‌اندیشند که بستر مناسبی را برای شکوفایی گرایش‌های عمیق فطری آدمی و رشد فضایل ناب انسانی فراهم سازد. از طرفی مسأله انتظار در ادیان پیش از اسلام هم مطرح بوده است.


تحرک و جریان سازی در پرتو انتظار شیعی

شیعه تمام آرمان‌ها و آرزوهای خویش را تا رسیدن موعود، دست نایافتنی می‌داند و بنابراین همواره از وضع موجود ناراضی است و امید به ظهور مصلح جهانی، آن‌ها را همواره در حالتی آماده باش قرار می‌دهد و روحیه‌ای فعال به منتظران می‌دهد. در واقع انتظار عاملی محرک است که انسان را به تلاش و تکاپو وا می‌دارد.

در انتظار مطلوب هم فعالیت و حرکت و امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و هم دعوت به سوی خدا و جهاد. این از زمینه‌های ظهور امام عصر(عج)است؛ زیرا ظهور او با زنجیره‌ای از سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ ارتباط دارد و این سنت‌ها جز با فعالیت و حرکت تحقق نمی‌یابد. انتظار امید را در انسان برمی‌انگیزد و امید، توانایی و مقاومت و حرکت را به وی می‌بخشد.

انتظار شیعی مفهومی است پر اصالت و سازنده و تحرک بخش در جهت‌دهی به رفتار یک انسان پیرو و ارج نهادن به حرکت‌های جامعه در راه رسیدن به حکومت عدالت و ایمان اسلامی؛ به همین دلیل در سنت پیامبر اسلام(ص) و ائمه طهار(ع) انتظار نوعی عمل و گونه‌ای پرستش و عبادت خدای جهان تلقی شده است؛ چرا که اساساً یکی از خصیصه‌های ممتاز انسان گراینده به اسلام این است که به آنچه ایمان و اذعان دارد و در قلب، آن را پذیرفته و به عبارت دیگر گرایش ذهنی به آن دارد، عینیت بدهد و در خارج از ذهن خود بدان تجلّی بخشد.

نقش انتظار در اعتراض به وضع موجود

انتظار ظهور و چشم به راه « مهدی موعود(عج) » بودن، دعوت به نپذیرفتن است. نپذیرفتن باطل، نپذیرفتن ستم و بردگی و ذلّت. انتظار پرچم مقاومت است در برابر ستم و ستمگران.

منتظری که در انتظار کسی است که بیاید و عدالت را در جهان بگستراند، به عدالت عقیده دارد لذا انسان مؤمن و معتقد به عدالت و متعهد به اجرای عدالت نمی‌تواند بی‌حرکت و ساکت باشد و ظلم و بی‌عدالتی را تحمل کند و آرمان اعتقادی خویش را کنار نهد تا پس از سال‌ها در نهایت ظهور تحقق یابد و مصلح موعود بیاید و عقاید و تعهدات او را تحقق بخشد.

آنچه مصلح موعود و یاران او در عصر ظهور انجام می‌دهند تکلیف خود آنان است در روزگار ظهور؛ لذا برای منتظرین سستی و رکود و قعود و ذلّت و بی‌اعتنایی نسبت به وضع اجتماعی و پذیرش سلطه، پذیرفتنی نیست؛ چرا که بنا بر آیه: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا؛ خداوند هرگز نخواسته که کافران بر مؤمنان سلطه داشته باشند.»

به این ترتیب، نتیجه عملی چنین اعتقادی، بروز انقلاب‌های سیاسی، حرکت‌ها و قیام‌های فراوانی است که در عصر انتظار بر ضد ستمگران به نام «بیداری اسلامی» صورت گرفته است. شیعه با حضور در حوزه «انتظار» یعنی، انتظار غلبه حق بر باطل، غلبه علم بر جهل و غلبه تقوی بر گناه و... همواره آمادگی خود را برای مشارکت در نهضت‌های پاک و مقدس تجدید می‌نماید.

در این میان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(رحمت الله علیه واله) که برای اولین بار در عصر غیبت موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد از بزرگترین و برجسته‌ترین نهضت‌ها در عصر غیبت است که در بیداری دیگر کشورها بسیار تأثیرگذار می باشد.

بیداری ملتها در سایه اعتقاد به انتظار

انسان منتظر باید به تنظیم زندگی سیاسی خود بپردازد؛ چرا که در غیر این صورت دوگانگی و تضاد در اندیشه و عمل سیاسی اسلامی موجب انحطاط جامعه اسلامی خواهد شد؛ لذا اندیشه انتظار پویا آن چنان که در ایران توانست یکی از مبانی و زمینه‌های تحقق انقلاب اسلامی را فراهم سازد، می‌تواند چشم انداز علمی و عملی سیاسی روشنی پیش روی جوامع اسلامی و حتی مستضعفان جهان قرار دهد.

در واقع انقلاب اسلامی در بحث انتظار پویا و مثبت که متضمن اعتراض و نه گفتن به فضای موجود بین‌المللی بود، بر همه ایسم‌های غربی خط بطلان کشید و ثمره معرفت تاریخی بشر را نه در غرب و ایده لیبرال دموکراسی آن بلکه آن را در حرکت جهانی حضرت مهدی(عج) جستجو می‌کرد؛ به عبارت دیگر انقلاب ما به عنوان نقطه آغاز خیزش تفکر اسلامی در پرتو مکتب انتظار، واکنشی خشمگینانه نسبت به اوضاع موجود نشان داد و به نوعی نارضایتی از نظم کنونی و جایگاه اسلام معاصر را به منصه ظهور گذاشت و از طرف دیگر با طرح عقاید روشن گرانه، نارضایتی و اعتراض خود را نسبت به استراتژی در پیش گرفته شده دیگر جنبش‌های اسلامی برای رسیدن به ایده آل اسلام ابراز نمود و بر این اساس از یک طرف خواهان تغییر الگوی عمل بود و از طرف دیگر طرح مناسبی برای رهایی از وضع موجود و گشایش وضع مطلوب داشت.

و چنانچه شاهد هستیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک روند فراگیر سراسر جهان اسلام را فرا گرفت و نه فقط مسلمانان را بلکه تمام مستضعفان جهان را به حرکت در آورد؛ «باید این نهضت در تمام عالم، نهضت مستضعف در مقابل مستکبر در تمام عالم گسترده شود. ایران مبدأ و نقطه اول و الگو برای همه ملت‌های مستضعف است. در تمام اقشار عالم، (مسلمین،مستضعفین و...) به پا خیزند. وعده الهی مستضعفین را شامل است و می‌فرماید که ما منت بر مستضعفین می‌گذاریم که آن‌ها امام ما بشوند در دنیا و وارث باشند. امامت حق مستضعفین است و وراثت از مستضعفین است. مستکبرین غاصب‌اند و باید از میدان خارج شوند.»

از طرفی انقلاب اسلامی با عنایت به فلسفه انتظار مبنی بر حفظ وحدت و تسلسل تاریخی در آغاز بشریت تا انقلاب نهایی حضرت مهدی(عج) و عدم انحراف و بریدگی در مسیر عدالتخواهی در فلسفه تاریخی شیعه، مدعی است که تنها حلقه‌ای است از یک زنجیر طولانی که به وسیله پیامبران قبل از اسلام بنیان‌گذاری شده و تنها با انقلاب اسلامی ایران نیز ختم نمی‌شود و بلکه ادامه خواهد یافت؛ به عبارت دیگر انقلاب اسلامی ایران بخشی از کل انقلاب مداوم پیامبران خدا و بخشی از کلی انقلاب مداوم اسلام است که تا استقرار عدل جهانی و حاکمیت موعود مطلق خدا به دست بندگان صالح خدا و مستضعفین ادامه خواهد یافت.

منابع:
انتظار پویا
صحیفه نور، ج6.
اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی،

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا