خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.
نویسنده: خانواده بهشتی - ۱۳٩٤/۱/٩

بسم رب المنتظر

عید در فرهنگ اسلامى

واژه «عید» در اصل از فعل عادَ یَعُودُ است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روزفراهم آمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد.»

گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادى نُوینى بازآرد. (1)


و برخى برآنند که اصل واژه «عید» از «عادت» است، زیرا آنان (قوم)، فامیل و خانواده ها به گرد آمدن دورهم در آن روز عادت کرده‏اند. (2)

لغتنامه«تاج العروس» درباره عید آورده است: عید در نزد عرب زمانى است که در آن شادیها و یا اندوه ها باز می گردد و تکرار می شود. (3)

و در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید روز مبارکى است که در آن مردم جشن مى گیرند و شادى مى کنند و در این روز به همدیگر عیدى مى دهند، از قبیل هدیّه، پول، خلعت.(4)
عید نه به جامه رنگارنگ پوشیدن است که این عید کودکان است، نه به شربت و شیرینى و غذاهاى متنوّع خوردن است که این عید شکمبارگان است، نه به سیاحت و تفّرج بى محتوى پرداختن است که این عید ولگردان است، نه به بى بندوبارى، هرزگى و عیّاشى کردن است که این عید بوالهوسان است، نه به قاه قاه خندیدن و همدیگر را به مسخره گرفتن است که این عید غافلان است و نه آتش بازى کردن است که این عید خرافه پرستان است.

عید اسلامى موفّقیت در راه انجام وظیفه، تطهیر نَفس و تصفیه جان از ناپاکیها، تمرین صبر و استقامت و شکستن غرور و خودخواهى است.

اگر بخواهیم عید نوروز براى ما یک عید واقعى باشد، باید به ارزشهاى این عید که در سایه تعالیم اسلامى رنگ دینى پیدا کرده است توجّه کنیم و از ضد ارزشهاى آن که احیاى ارزشهاى جاهلى و سنّت هاى دوران آتش پرستى است، دورى نماییم. 
در ذیل احادیث گهرباری از ائمه اطهار(علیهم السلام) درباره عید می آوریم:

پیامبر اکرم(صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله وسلم) فرمودند:

اِنَّ الْمَلائِکَةَ یَقُومُونَ عَلى أَفْواهِ السِّکَّةِ وَیَقُولُونَ: اُغْدُوا اِلى رَبٍّ کَرِیمٍ یُعْطِى الْجَزِیلَ وَیَغْفِرُ الَعَظِیمَ؛

فرشتگان الهى در صبحگاه روز عید بر سر کوچه‏ ها مى‏ ایستند و مى‏ گویند: برخیزید و به دیدار پروردگار کریمى بروید که نعمتهاى فراوان مى ‏دهد و گناهان بزرگ را مى ‏بخشد(5)

*******

امام علی(علیه ‏السلام) فرمودند:

غُسْلُ الاَْعْیادِ طَهُورٌ لِمَنْ أَرادَ طَلَبَ الْحَوائِج بَیْنَ یَدَىِ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ وَاتِّباعٌ للِسُّنَّةِ؛

غسل کردن در روزهاى عید، هم سبب پاکیزگى و نظافت کسانى است که براى درخواست حاجت ـ گرفتن عیدى ـ به درگاه خداوند روى مى‏آورند و هم پیروى از سنت پیامبر اسلام (صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله و سلم) است. (6)

*******

امام صادق (علیه ‏السلام) فرمودند:

اِذا کانَ یَوْمُ الَّنیرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَالْبِسْ أَنْظَفَ ثِیابِکَ وَتَطَیَّبْ بِاَطْیَبِ طیبِکَ وَتَکُونُ ذلِکَ الْیَوْمَ‏صائما؛
هنگامى که نوروز آمد غسل کن و نظیف‏ ترین لباس‏ هاى خـود را بپوش و با خوشبوترین عطرها خود را معـطر ساز، و چه خـوب است که در این روز روزه‏ دار بـاشى(7)

*******

معلّى گوید: در عید نوروز به حضور امام صادق (علیه ‏السلام) شرفیاب شدم،حضرت فرمودند:

امروز را مى ‏شناسى؟ عرض کردم: روزى است که عجم ها آن را بزرگ مى‏شمارند و در آن روز به یکدیگر هدیه مى‏دهند.

حضرت فرمودند: ... امروز روزى است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت تا او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به پیامبران و حجج الهى و ائمّه معصومین (علیهم‏ السلام) ایمان بیاورند و... در این روز قائم ما(عج) ظاهر مى‏شود، و نوروزى نمى‏رسد مگر اینکه ما اهل بیت(علیهم ‏السلام) ظهور اسلام و گشایش آن را توقّع داریم، چون نوروز از روزهاى ما و شیعیان ماست.(8)

پی نوشت ها:
[1]. لغتنامه دهخدا، ذیل واژه عید
[2]. لسان العرب، ابن منظور، ج 3، ص 319
[3]. همان، ج 8، ص‏43
[4]. فرهنگ معین، واژه عید و عیدى
[5]. مستدرک الوسائل ح: 6678
[6]. بحارالانوار، ج 91، 118
[7]. وسائل الشیعه، ج 5، 288
[8]. بحار الانوار، ج 59

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا