خانواده بهشتی
آقاجان فصلها را به امید دیدار تو، یکی پس از دیگری سپری می کنیم.
نویسنده: خانواده بهشتی - ۱۳٩٠/۱٠/٦

نگاهی به فیلم 2012

همان طور که خیلی‌ها گمان می‌برند به پایان دنیا رسیده‌ایم و هالیوود این موضوع را خیلی خوب حس می‌کند.

گرم شدن تدریجی هوا، جنگ‌های عراق و افغانستان، تهدیدهای مکرر تروریستی و بحران‌های پی‌در‌پی اقتصادی- که ورشکستگی‌های مکرر شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ و قدیمی را به همراه دارد باعث خلق دیدگاه‌های تازه‌ای در بین مردم عادی شده است.

این مسائل مردم را در یک وضعیت غمبار و سیاه قرار داده است و این تصور را به وجود می‌آورد که همه چیز دنیا به پایان خود رسیده است.


تصور اینکه قرار است همه ساکنان زمین در سال 2012 در اثر یک سلسله حوادث مهیب طبیعی، زیر آب بروند و جان دهند به خودی خود بسیار هولناک است و وقتی توسط کارگردان توانای« روز استقلال» یعنی رولند امریخ (Ronald Emmerich)، با جلوه‌های بصری بی‌سابقه به تصویر کشیده شود، می‌تواند موجی از نگرانی در میان ساکنان زمین به وجود آورد.

کارگردان بدبین 2012 قبل از این هم در فیلم‌هایی مثل« روز استقلال» (درباره حمله موجودان فضایی به زمین ) و «پس فردا » (نابودی جهان به دلیل تغییر وضعیت گلخانه‌ای و گرم شدن تدریجی جو) دست به نابودی کره زمین زده است.

اما محور این داستان یک رمان‌نویس ناموفق و روشنفکر آمریکایی به نام جکسون است که شغل دومش رانندگی یک سرمایه‌دار روسی به نام یوری کارپف است.  جکسون به صورت محیرالعقول و خیال‌انگیزی خانواده‌اش را از زلزله‌های پی در پی شهرهای آمریکا نجات می‌دهد و خودش را به چین می‌رساند.

او وقتی به همراه خانواده‌اش به شهر فلزی ساخته شده بر فراز ارتفاعات چین می‌رسد، راهی برای ورود به کشتی (زیردریایی) غول‌پیکر پیدا می‌کند اما با مشکلات پیچیده‌ای روبرو می‌شود که دست آخر مأموریت نجات نسل بشر برعهده او قرار می‌گیرد. او و خانواده‌اش در قسمت چرخ‌دنده‌های لولای دریچه کشتی گیر افتاده‌اند. او وقتی که درگیر تعمیر نقص فنی دریچه کشتی است، با همکاری پسرش« نوح » منجی نسل بشر می‌شوند تا دوباره تاریخ زمین از 01/01/01 آغاز شود.

منجی یک شخصیت متوسط‌الحال و آدم معمولی است. این شخصیت البته یک ویژگی مثبت دارد و آن اینکه به خانواده‌اش علاقه‌‌مند است. شاید یکی از ویژگی‌های مثبت این فیلم خانواده‌گرایی آن است.

نویسندگان فیلمنامه تلاش کرده‌اند داستان پایان تدریجی جهان را با اتکاء به اکتشافات علمی وقایع فیزیکی مستند کنند تا برای بینندگان که با قواعد فیزیک جدید فکر می‌کنند و زندگی می‌کنند، اقناع‌کننده باشد.

در این میان نحوه نجات برگزیدگان نسل بشریت و آغاز دوباره جهان از این ماجرای هولناک برگرفته از داستان حضرت نوح (ع) است. براساس این داستان باید یک جفت از نر و ماده همه حیوانات، در کنار 400 هزار نفر از برگزیدگان کشورهای قدرتمند جهان در زمان مقرر به سوی سفینه بزرگی که یادآور کشتی نوح است فراخوانده شوند تا نسل بشر نجات یابد. در این میان عموم ساکنان زمین محکوم به مرگند، حتی دانشمند هندی که برای اولین بار این اتفاق را پیش‌بینی کرده است. اگر چه استفاده از داستان حضرت نوح، فضای جدیدی در فیلم‌های آخرالزمانی گشوده، اما نگاهی به ادیان در این فیلم کاملاً حساب‌شده بوده است.

نسبت به زلزله‌ها و بلایای طبیعی آخرالزمان است، راهبان بودا در ارتفاعات چین در آرامش کامل به پایان جهان می‌اندیشند و از پیش خودشان را آماده پایان جهان می‌کنند. 

این فیلم البته نافی معنویت، اخلاق و دین نیست اما سعی دارد همه چیز را در ذیل باورهای اومانیستی و سیادت آمریکا جای دهد. بودایی‌ها بر نوعی از معنویت تاکید دارند که فراتر از برخی تجربه‌های معنوی شخصی نیست و مهم این است که سیادت آمریکا و استیلای تمدن غرب را می‌پذیرد.

اما باید دقت کرد که در این فیلم خود بودایی‌گری اجازه و توانایی ورود به عصر آینده را پیدا نمی‌کند، بلکه او باید منجی را به محل سفینه برساند و بعد تماشاگر فداکاری و هنرنمایی یک انسان میان‌مایه و روشنفکر آمریکایی باشد که ضمناً از فیزیک بدنی خوبی هم برخوردار است و توانایی این کار را دارد. اما نویسندگان فیلمنامه با فراست در نامگذاری بازیگران و شخصیت‌پردازی آنها دقت کرده‌اند.

وقتی که بناست جکسون کشتی را نجات دهد، حضور شجاعانه پسرش در آخرین لحظات و همکاری او موجب نجات زمین می‌شود. نام پسر او نوح است.

در واقع شجاعت « نوح» به داد جکسون می‌رسد و نسل بشریت را نجات می‌دهد. کارگردان اجازه داده شخصیت‌ها به زبان خودشان سخن بگویند و حتی مثلاً ضرورتی ندیده که زبان هندی یا فرانسوی زیرنویس شوند. با این حال همه ملل بر محور آمریکایی‌ها موفق به نجات خود می‌شوند و هیئت حاکمه آمریکا مدیریت پروژه را برعهده دارند.

یکی از آنها شخصیت منزجرکننده و خودخواهانه یوری‌کارپف به عنوان تاجر ثروتمند روس است که با حضور پسران دوقلوی او تکمیل می‌شود. همسر کارپف فوت‌شده و او دوست‌دختری به نام تامارا دارد. وقتی هلیکوپتری می‌خواهد آنها را از ارتفاعات چین نجات دهد، او تامارا را جا می‌گذارد با این حال، کارپف در نهایت به خاطر نجات دو پسرش جان خود را از دست می‌دهد.

خاندان ثروتمند عرب که به عنوان نماینده مسلمانان تلقی می‌شوند و به شکلی ذلیلانه و با استناد به سرمایه و تبارش، خواهان حضور در کشتی بزرگ است. کشور چین به عنوان پایگاه ساخت کشتی و پذیرش‌کننده چهارصد هزار نفر برگزیده؛ اینها حاکی از سیاست گذاری امریخ برای نمایش سهم هر یک از ملل و ادیان در دنیای آینده است.

و از جهت تماس بی‌واسطه و مستقیم با مردم تنها با رئیس‌جمهور ایران (دکتر احمدی‌نژاد) قابل مقایسه است. 

همچنین انتخاب کاراکتر سیاه‌پوست برای این نقش جای تامل جدی دارد. با اینکه بیش از 5 سال از ساخت این فیلم سینمایی می‌گذرد، شخصیتی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده یک سیاه‌پوست است.

وقتی که شهر واشنگتن در آستانه نابودی قرار دارد، هیئت حاکمه آمریکا در حال ترک این شهر با یک هواپیمای مسافربری بزرگ هستند، توماس ویلسون یعنی آقای رئیس‌جمهور می‌گوید همه مردم باید شانس ترک کردن آمریکا را داشته باشند و به همین جهت تصمیم می‌گیرد در میان مردم بماند و با آنها بمیرد. او بر صفحه تلویزیون‌هایی که در سراسر خیابان‌ها وجود دارد، ظاهر می‌شود و در رسای آمریکا سخن می‌گوید و به مردم آرامش می‌دهد. اما با قطع شدن تلویزیون‌ها او به میان مردم می‌آید، بر سرشان دست می‌کشد و آنها را مورد ملاطفت قرار می‌دهد. او آنقدر ساده و بی‌واسطه در میان مردم حضور یافته که وقتی در خیابانی به یک پزشک که مشغول مداوای بیماری هست، تذکری می‌دهد آن پزشک وی را نمی‌شناسد. رفتار مردمی این رئیس جمهور تقریباً در میان هیچ یک از روسای جمهور دنیا- چه در عالم سینما و چه در عالم واقع! نظیر ندارد.

در نهایت بایسته است که یادآوری شود تنها خداوند حکیم، زمان دقیق هر واقعه و اتفاقی را می‌داند و غیر از او کسی توانایی تشخیص زمان وقوع امری را ندارد. زمان ظهور منجی یا زمان قیامت و پایان دنیا فقط و فقط در اختیار و اراده خداست و کسی قادر نیست بر خداوند پیشی بگیرد.

اراده خداوند بر آن است که جهان به دست امام حق و مومنین و مستضعفین جهان به ارث برسد و زندگی پر از ایمان و عدالت و صداقت و پیشرفت و مهربانی در انتظار مردمان صالح و باایمان است .....

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون

مجموعه جزوات نقد و بررسی سینمای آخرالزمانی، گروه مطالعاتی-  فرهنگی شهید سید مرتضی آوینی.

خانواده بهشتی
بسم رب المنتظر حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون محبان اهل بیت (علیهم السلام) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است که در صورت تحقق، تحولی عظیم و جهانی را به دنبال خواهد داشت. ان شالله- افتخارات: بهترین نوشتار اینترنتی مهدوی در جشنواره رسانه های دیجیتال مهدویت
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


ابزار پرش به بالا