نهادینه سازی محبت مهدوی در دوران عشق آفرینی

جلوه هایی از فضاسازی مهدوی در خانه عبارت است از:

انس اهل خانه با ادعیه و زیارات مهدوی به گونه ای که صدای این ادعیه و زیارات فضای خانه را در بربگیرد تهیه و استفاده از پوسترها و تابلوهای مهدوی تهیه نوارها و سی دی های سخنرانی و مدیحه سرایی و مناجات های مهدوی و پخش آن در فضای خانه و...

یکی از اولیای خدا درباره ضرورت فضاسازی مهدوی می فرماید: وظیفه ما این است که به هر طریق ممکن نام حضرت را زنده کنیم. در زمان خانه نشینی حضرت امیر (ع) شیعیان خاص برای احیای نام آن حضرت، موقع بلند شدن <<یا علی >> می گفتند.

دوران ما، زمان خانه نشینی حضرت مهدی (عج) است. ما باید در همه حال و از هر طریق ممکن  برای احیای نام حضرت تلاش کنیم. در همه حال بگوییم: ”یاولیعصر” هرگاه برمی خیزیم، بگوییم: ”یا ولی عصر” هرگاه...

ب)آموزش های دینی-مهدوی به زبان کودکانه

لالایی، شعرخوانی و قصه گویی والدین و مربیان می توانند با ارائه معارف محبت انگیز مهدوی به زبانی ساده و دلنشین در قالب لالایی، شعر و قصه، روح لیف کودک را از پاکی ها، کرامت ها، صداقت ها، رشادت ها، محبت ها و گذشت ها لبریز سازند. در چنین مواردی به جای استفاده از موسیقی و آهنگ های گوناگون، می توان روح لطیف فرزند را از نوای دلنشین تلاوت قران، مدیحه سرایی اهل بیت (ع) تواشیح و سروده های مذهبی آرام و بدون آهنگ لبریز عاطفه و محبت ساخت. بهترین سوژه ها برا انتخاب لالایی ها و شعرها، و پردازش قصه ها و داستان های مهدوی، ارزش های والای اخلاقی، آداب اسلامی، داستان زندگی پیامبران و امامان به ویژه دوران کودکی ایشان می باشد.

ج)همبازی شدن با کودک

چون با کودک سروکارت فتاد * پس زبان کودکی باید فتاد

هرکه کودکی دارد، باید (در راه تربیت او) خود را تاسرحد کودکی پایین آورد. اینک جای بسی تامل و دقت دارد که “همبازی شدن با کودکان”در فرهنگ تربیتی اسلام دارای چه منزلت و اهمیتی است که اشرف مخلوقات عالم آن را با اهمیت ترو خوشایندتر از به تاخیرافتادن وقت نماز معرفی می فرماید؛همان پیامبری که نماز اول وقت را مهم ترین و با فضیلت ترین اعمال معرفی فرموده است. در واقع می توان گفت طبیعی ترین وسیله  برای تربیت مهدوی فرزندان در هفت سال نخست زندگی، ”بهره گیری از عنصر بازی” و بهترین راهکار عملی برای نهادینه سازی محبت مهدوی در روح و جان کودک“همبازی شدن” با اوست پس برای این مهم می بایست وقت بگذاریم، برنامه بریزیم و سرمایه گذاری نماییم. بازی امروز کودک، تعیین کننده منش ها و گرایش های فردی اوست.

د) ارج نهادن به فرمانروایی و بازی گوشی کودک

مشکلات و دشواری هایی که والدین در دوران سیادت کودک احساس می کنند، بیشتر مربوط به خود آنان است، تا کودک؛ زیرا آنان نمی خواهند وقتی برای کودک صرف کنند و فرصتی را در اختیار او بگذارند. اگر به آینده و رشد استعدادهای کودک علاقه مند هستیم باید همواره تلاش نماییم که به سیادت و آقایی کودک لطمه وارد نشود و روزانه او را در مقابل رگبار بکن_نکن های خود و اطرافیان قرار ندهیم.

ه)میدان دادن به کودک برای تجربه آموزی خلاق

بدترین پدران و مادران آنانندکه در نیکی و دلسوزی نسبت به فرزندانشان زیاده روی می کنند. امان از دست مادرانی که از بستن بند کفش بچه گرفته نا وظیفه فکر کردن کودک، همه و همه  را به تنهایی و از روی دلسوزی جزء وظایف خود می دانند و در عمل، کودک خود را از بازی ها و تجربه کردن های خلاق کودکانه باز می دارند.

جلوه های نامتعادل دلسوزی والدین نسبت به فرزندان را می توان خلاصه وار چنین برشمرد:

*جلوگیری از ارضای میل کودک به تجربه کردن همه چیز در محیط پیرامون خویش

*جلوگیری از بازی های خلاقانه کودک و میل دایمی او به فضای بازی سازی با اشیاء اطراف خویش

*جلوگیری از بازی های مورد علاقه طفل به بهانه خرابکاری و بریز و بپاش او و غالب کردن بازی هایی به فرزند که بیشتر خود والدین می پسندند تا فرزند

*خرید اسباب بازی هایی هرچند گران قیمت که مورد علاقه خود والدین است، نه مورد علاقه فرزند 

*دخالت بی مورد و کمک غیر لازم والدین در حین بازی های کودکانه مثلا در هنگامی که طفل نمی تواند با خمیر بازی شکلی یا با اسباب بازی خانه سازی، خانه ای را بسازد، والدین بلافاصله وارد عمل می شوند. غافل از اینکه با این کار ذوق و خلاقیت کودکشان را کور می کنند.

برای تربیت و پرورش خلاقیت در فرزندان رعایت این نکات ضروری است:

* در مقابل وظایف شخصی کودک مثل غذا خوردن، آب نوشیدن، شستن دست و صورت، مسواک زدن، حمام گرفتن و...تا حد امکان دخالت مستقیم نکنید و با صبر و حوصله آموزش دهید و هدایت کنید. 

* بیشتر مسئولیت ها را به کودک بسپارید و شما بدون دخالت مستقیم، بیشتر نقش هدایتی و نظارتی داشته باشید و در صورت غلط بودن تصمیم مستقیم به کودک نگویید.

* در انجام امور تحصیلی فرزندتان به طور مستقیم دخالت نکنید. 

* همواره به خاطر داشته باشیم که بخش اعظم ناراحتی ها، نارضایتی ها و ناهنجاری های اخلاقی و تحصیلی فرزندان در هفت سال دوم ناشی از خصومت های بی جایی است که والدین از روی دلسوزی های افراطی در هفت سال نخست برای فرزندشان پدیدآورده اند و استعداد ایشان را در حل خلاقانه مشکلات ارج ننهاده اند.

ادامه دارد...

منبع: کتاب خانواده و تربیت مهدوی

/ 9 نظر / 53 بازدید
ثریا

سلام. بسیار نکات خوبی را اشاره کردین. من هم یک بچه برادر دارم که 3سالشه و سعی کردم باهاش اشعار و صلوات مخصوصه را بخونم و او هم یاد گرفته خدا را شکر[گل] با ادامه داستان زندگیم منتظر حضور سبزت هستم[گل][بدرود]

دلبستگی امام زمان عج....... به امام ره و شهداء

گرگها خوب بدانند در این ایل غریب / گر پدر رفت، تفنگ پدری هست هنوز گرچه نیکان همگی بار سفر بربستند / شیرمردی چو علی خامنه ای هست هنوز گر امام شهدا نیست کنون در برمان / خلف صالح و مظلوم علی هست هنوز . . .

زندگی جهادی

یارب انشاء الله فعالیت ها زمینه ساز ظهور حضرت حجت باشد منتظریم ...

سيد پيام

سلام خوبي خدا قوت . با مطلب شبکه هتاکین از ایران تا آلمان بروزم به اميد ظهور التماس دعا [گل]

قراءقرآن

سلام علیکم وب زیبا و پر محتوایی دارید خوشحال میشم اگر به من هم سر بزنید ونظرات خوبتون رو بگین[گل]

كربلا

سلام موفق باشيد از شركت شما در مسابقه فجرنويس سپاسگذاريم.به زودي داوري انجام و خبر آن به اطلاع شما خواهد رسيد.

ثنا

سلام ایام الله 22 بهمن رو خدمت شما تبریک عرض میکنم انشاالله که ادامه دهنده ی راه امام و شهدا باشیم[گل]

حرف تو

سلام تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو" " نهادینه‌سازی محبت مهدوی در دوران عشق‌آفرینی " با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/22498 در این سایت انتشار یافت. چشم به راه مطالب خوب شما هستیم. هدیه سایت "حرف تو" به شما: "امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل كنید و برای رویارویی با آن، تمام ظرفیّت‌های خودتان را به كار گیرید و در این مسیر به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید." یا علی

یاس کبود

سلام لینک شدید خوشحال میشم لینک کنید